PaniPanda
Blogger.Klub
Pomogła: 1 raz Wiek: 30 Dołączyła: 25 Cze 2014 Posty: 26 Miasto: Bydgoszcz
|
Wysłany:
2015-09-13, 13:04 Visual Novel
|
|
|
Czy ktokolwiek tutaj siedzi w temacie Visual Novelek?
Jeśli nie, to po krótce opiszę o co w tym chodzi.
Wikipedia podpowie nam to:
Powieść wizualna (ang. visual novel) - gra komputerowa, będąca rodzajem fikcji interaktywnej, charakteryzująca się multimedialnym przedstawieniem najczęściej obszernej, nieliniowej fabuły z pierwszoosobową narracją wraz ze statyczną grafiką w stylu anime lub żywymi obrazami, podkładem muzycznym i niekiedy głosowym.
W japońskiej terminologii rozróżnia się gry powieściowe, które składają się przede wszystkim z narracji i mają niewiele elementów interaktywnych (NVL) oraz gry przygodowe, które mogą zawierać bardziej urozmaiconą rozgrywkę (ADV). To rozróżnienie zatarło się jednak poza Japonią, gdzie zarówno gry NVL, jak i ADV powszechnie nazywane są powieściami wizualnymi.
Gry te popularne są szczególnie w Japonii, gdzie stanowiły blisko 70% gier komputerowych wydawanych w 2006 roku.
Powieści wizualne rzadko tworzone są na konsole gier wideo, choć popularniejsze gry są czasem na nie portowane. Bardziej znane powieści wizualne są też często adaptowane do powieści ilustrowanych, mang czy anime.
Zaś moja wersja wygląda tak:
Jak widać, jest to typowa japońszczyzna. Po części gra, po części książka z ilustracjami. W jakiej tematyce są te powieści? Horror, obyczaj, komedia, erotyk - przeogromna różnorodność. Zaczyna się od tego, że jako gracz, wcielamy się w głównego bohatera danej historii. Wydarzenia poznajemy z perspektywy bohatera, czytamy zarówno jego słowa jak i myśli. Rozmawiamy z ludźmi, szwędamy się tu i tam.
Idziemy więc sobie drogą, którą fabuła nas prowadzi, do czasu, aż pojawi się możliwość wyboru odpowiedzi. Na przykład ktoś spyta nas czy chcemy pójść z nim na kawę czy nie. Od tego co wybierzemy zależeć będą dalsze losy naszej postaci. Niekiedy w "nagrodę" dostajemy jakiś ładniejszy obrazek. I tak dalej, i tak dalej...
Standardowo Visual Novel zawiera kilka różnych zakończeń historii, zarówno dobrych jak i złych, więc odkrycie wszystkich zajmuje trochę czasu. Całkowite przejście najbardziej znanych tytułów może zająć nawet 30 (właściwie to nawet ponad 50) godzin. Ale spokojnie, są też i krótsze, dwugodzinne tytuły.
Co w tym takiego fajnego? Historie. Przede wszystkim historie. Gry, które opierają się na literkach oraz obrazkach muszą oferować wciągające, dobrze napisane historie, żeby w ogóle kogokolwiek zainteresować. Nie będzie tajemnicą, że wśród visual novels oraz pochodnych jest wiele najlepszych fabuł gier wideo.
Przede wszystkim jednak, visual novels dotykają problemów rzadko poruszanych w innych gatunkach grach wideo - miłości, śmierci, choroby, problemów życia codziennego, rozterek moralnych, randkowania (ciężko nazwać to "problemem", choć dla niektórych na pewno za łatwe to nie jest). Oczywiście nie są to same smęty, o nie, wszystkie zależy od tytułu który wybierzemy.
Podsumowując?
Visual novels to "tylko" książeczki z obrazkami i wyborami. Ale to bardzo interesujące gry, pokazujące jak niewielkim nakładem środków robić fantastyczne historie, lub wciągające tasiemce. Osobiście mogę polecić te gry każdemu, kto czuje się na siłach by przeczytać całą książkę w języku angielskim i osobom spragnionym dobrych historii.
No więc? Czy zainteresowałam chociaż jedną osobę? W razie czego z chęcią polecę kilka tytułów w zależności od zainteresowań ;3
|
______________________________________________________ Xi'clu - recenzje książek o Japonii, Azji... science-fiction i fantastyki też nie zabraknie. A, no i wypocin własnych również! |
|