Blogerzy wszystkich platform, łączcie się!

Dyskusje Blogerów, Fotoblogerów i Vlogerów - fora blogowe, graficzne, ogólnotematyczne
rozmowy o blogach, porady, instrukcje, ciekawostki z internetu



::
Autor Wiadomość
Brom 
WordPress.Klub
vel. Kutwa


Zaproszone osoby: 3
Pomógł: 3 razy
Wiek: 24
Dołączył: 15 Mar 2006
Posty: 399
Miasto: Dom

Wysłany:    Tworzenie stron za kasę - kilka pytań.

Hej blogowicze, mam parę pytań odnośnie zleceń na strony internetowe.

Jako iż przez lata moje umiejętności Webmasterskie rozwineły się, chciałbym zarabiać na tworzeniu stron, tak wiem, droga która prowadzi do tego by móc z tego żyć jest długa, ale chciałbym to potraktować jako dodatek do pensji. Także, może wypisze pytania w punktach, a Ci co chcieliby pomóc, po prostu wybiorą pytania na które czują sie na siłach odpowiedzieć. :) Dziękuję z góry!

1. Lepiej wykupić VPSa na którym hostowałbym strony klientów, czy wykupywać hosting każdej stronie osobno?
2. Jeśli wykupowałbym hosting, to przykładowo na jaki okres? Wiadomo, że nie chciałbym płacić za stronę co roku, czy jakieś inne przedłużenia.
3. Jak wliczać cenę hostingu? Mam na myśli to, że jeśli ja płacę przykładowo 300 zł rocznie, to mam wliczyć 300 zł do ceny strony? A co gdy minie rok? Przecież nie będę płacił za klienta.
4. Jak to jest z urzędem skarbowym?
5. A jak z domenami? Pytania podobne co do hostingu, nie bede sie rozpisywal :)
6. Jak ustalić cenę strony? Jakimi kryteriami się kierować w wycenie?
7. Jak z CMSami? Kiedy klient wymaga systemu newsów, komentarzy, czy forum, i przykładowo użyję Joomli (stworzę własną skórkę), to mogę pobierać za to opłaty?

Jeśli pojawią się jakieś jeszcze pytania, dorzucę.


Byłbym rad, gdyby ktoś kto sie na tym zna, doradziłby jakoś - mam na myśli, oprócz odpowiedzi na pytania. Tak, tak, wiem, że większość osób które siedzą w tym temacie, nie będzie pomagać konkurencji, ale prędzej czy później i tak i tak sobie poradzę, a akurat rada profesjonalistów przyśpieszyła by proces. :) Dziękuje, pozdrawiam!
______________________________________________________
[you], nie czytaj moich postów, są bez sensu...
 
  podziel się tym postem na:




Utwórz darmowe konto na forum --- Zaloguj się --- Polub Blogowicza na FB!
Dołącz do społeczności na G+ --- Dołącz do grupy Bloggerów na FB

Lukem 
Blogowicz.Friend
Noot noot!


Imię: Łukasz
Pomógł: 89 razy
Wiek: 32
Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 1732
Miasto: Warszawa

Wysłany: 2014-10-16, 21:54   

Siema. Zadałeś fajne pytania.

Brom napisał/a:

1. Lepiej wykupić VPSa na którym hostowałbym strony klientów, czy wykupywać hosting każdej stronie osobno?

To zależy. ;) Możesz zetknąć się z różnymi scenariuszami. 5-10 klientów spokojnie zmieści Ci się na VPSie i jeszcze zostanie Ci zasobów, ale trafisz na blogera, który się rozkręci i będzie regularnie ocierał się o limity sprzętowe Twojego serwera. ;) Póki co myślałbym możliwie jak najbardziej budżetowo i dobierał hostingi pod konkretne potrzeby. Jeśli przyjdzie do Ciebie mała firemka ze stroną domową, to po prostu kupiłbym jej jakiś mały hosting i wliczył jego koszty w umowę. Jak przyjdzie drugi Kominek, to ustalasz z nim szczegóły Twojej odpowiedzialności za zasoby serwerowe, ewentualnie zaprzyjaźniasz się z jakąś sprawdzoną firmą hostingową i odsyłasz go do niej. Nie ma sensu kupować VPSa, jeśli nie masz jeszcze regularnego dopływu pieniędzy w najbliższej perspektywie. Ale gdy będziesz miał już kilku-kilkunastu płącących klientów - to wtedy po przeliczeniu kosztów może mieć to sens.

Cytat

2. Jeśli wykupowałbym hosting, to przykładowo na jaki okres? Wiadomo, że nie chciałbym płacić za stronę co roku, czy jakieś inne przedłużenia.

Zależy od firmy hostingowej. Są takie, które umożliwiają rozliczenia z miesiąca na miesiąc. Są też takie, gdzie kupno serwera na rok jest bardziej opłacalne. Są hostingi w chmurze, gdzie płacisz za rzeczywiste zużycie zasobów (choć i tak musisz liczyć się z jakąś okresową opłatą). Jest Zenbox.pl, który kwestie rozliczeń za hosting wywraca do góry nogami i każe sobie płacić za odwiedzających, a nie zasoby serwerowe. A rozliczeń cyklicznych nie unikniesz - chyba że jesteś gotowy na zamrożenie dużych kwot na długie okresy. ;)

Cytat

3. Jak wliczać cenę hostingu? Mam na myśli to, że jeśli ja płacę przykładowo 300 zł rocznie, to mam wliczyć 300 zł do ceny strony? A co gdy minie rok? Przecież nie będę płacił za klienta.

Albo podpisujecie umowę, w której przejmujesz odpowiedzialność za hosting i inkasujesz cyklicznie tyle, ile on kosztuje + jakiś koszt Twojego utrzymania strony, albo oddajesz tę działkę w całości klientowi i nie odpowiadasz za to. Jak klient po upływie roku nie zapłaci, to zamykasz hosting. Nikt Ci nie każe płacić za klienta. ;)

Brom napisał/a:

4. Jak to jest z urzędem skarbowym?

Podpisujesz umowy cywilnoprawne (umowa-zlecenie lub umowa o dzieło) albo zakładasz działalność gospodarczą i wystawiasz faktury lub rachunki.

Brom napisał/a:

5. A jak z domenami? Pytania podobne co do hostingu, nie bede sie rozpisywal :)

No tu akurat jest prosto - domeny przedłuża się corocznie i jeśli umówicie się z klientem, że będziesz za to odpowiedzialny, to doliczasz do rachunku koszt domeny. Jak nie, to każesz klientowi kupić sobie domenę we własnym zakresie i niech on się martwi. Zero filozofii. ;)

Brom napisał/a:

6. Jak ustalić cenę strony? Jakimi kryteriami się kierować w wycenie?

Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi.

Cena strony powinna uwzględniać: czas, którego potrzebujesz na jej wykonanie; koszt zasobów, które potrzebujesz do jej ukończenia (jakieś zdjęcia ze stocków, jakieś fonty, jakiekolwiek inne rzeczy, które musisz kupić z zewnątrz); część kosztu kupna sprzętu i oprogramowania na którym pracujesz (bo zakładam, że nie będziesz pracować np. z pirackim Photoshopem); czas, który potrzebowałeś na nauczenie się tego, co umiesz; no i wreszcie musi to być cena, którą możesz spokojnie powiedzieć głośno i mieć poczucie dobrze wykonanej pracy, gdy zobaczysz ją na swoim koncie bankowym.

Dużo też zależy od tego, kto ma zapłacić i za co. Inaczej policzę znajomą otwierającą jednoosobową działalność i potrzebującą prostej strony-wizytówki, a inaczej małą firmę, która chce bloga na WordPressie.

Ale dobrze mieć jakiś parametr wyjściowy, którego będziesz używał do ustalania cen. Dla mnie takim parametrem jest cena za godzinę pracy. Możesz z klientem umawiać się na dowolną formę rozliczeń (czy to za całość projektu, czy za godzinę Twojej pracy), ale naucz się wyceniać strony w kontekście czasu potrzebnego na ich wykonanie i staraj nie schodzić poniżej pewnego progu cenowego. Ten próg ustalasz sobie sam. ;)

Brom napisał/a:

7. Jak z CMSami? Kiedy klient wymaga systemu newsów, komentarzy, czy forum, i przykładowo użyję Joomli (stworzę własną skórkę), to mogę pobierać za to opłaty?

Możesz. To, co sprzedajesz klientowi, to nie CMS, lecz rozwiązanie konkretnego problemu, do którego akurat ten CMS pasuje. I jeśli klient zaakceptował Twoją cenę, to nic mu do tego, jak to zrobisz. ;) Choć warto grać fair play i jeśli jego zlecenie polega na postawieniu Joomli i skonfigurowaniu gotowego motywu, to nie kasuj go jak za postawienie takiej samej strony od zera. ;)

Brom napisał/a:

Byłbym rad, gdyby ktoś kto sie na tym zna, doradziłby jakoś - mam na myśli, oprócz odpowiedzi na pytania. Tak, tak, wiem, że większość osób które siedzą w tym temacie, nie będzie pomagać konkurencji, ale prędzej czy później i tak i tak sobie poradzę, a akurat rada profesjonalistów przyśpieszyła by proces.

W tej działce jest w cholerę roboty i w cholerę klientów z różnymi budżetami i uważam, że dla każdego jest miejsce - tylko musi je sobie znaleźć. Nie każdy potrafi się wyróżnić, nie każdy trzyma poziom i każdy ma gorsze okresy, gdy strumyczek z kasą przysycha - ale nie jest tak źle. Wychodzę z założenia, że nie będę non-stop robił tego samego i co jakiś czas pójdę o krok dalej. Ty możesz być o te 2-3 kroki wcześniej - ale gdy ktoś spyta mnie o projekt, a ja nie będę miał czasu na jego przyjęcie, to polecę temu klientowi Ciebie. Już dziś tak mam z wszelkimi zleceniami na WordPressie - odsyłam je wąskiej grupie znajomych specjalistów, bo wolę się skupić na nauce nowych rzeczy.

Jeśli masz więcej pytań, to dawaj je tu.
______________________________________________________
:szok:

But we never gonna survive unless we get a little crazy...
 
  podziel się tym postem na:
Brom 
WordPress.Klub
vel. Kutwa


Zaproszone osoby: 3
Pomógł: 3 razy
Wiek: 24
Dołączył: 15 Mar 2006
Posty: 399
Miasto: Dom

Wysłany: 2014-10-20, 17:25   

A jeszcze narazie (bo się spieszę) jedno tylko pytanko. Odnosnie nazwy działalnosci, lepiej sygnować się imieniem i nazwiskiem czy wymyślić jakąś nazwę? (Przykładowo jak htsz, który oferuje usługi na htsz.pl)? :)
______________________________________________________
[you], nie czytaj moich postów, są bez sensu...
 
  podziel się tym postem na:
Htsz 
Blogger Product Expert
Blogowicz.Team


Zaproszone osoby: 83
Imię: Arkadiusz (Arek)
Pomógł: 806 razy
Wiek: 33
Dołączył: 01 Sty 2006
Posty: 8853
Miasto: Wrocław

Wysłany: 2014-10-20, 21:49   

Odpowiedź na pierwsze trzy punkty i piąty:
Nie pakuj się w problemy tuż na starcie. Poszukaj dobrego hostingu, który może dać Ci profity jeżeli wyślesz tam klientów. Lepiej wykupić domenę czy hosting na dane klienta, wziąć za to dolę jednorazowo, niż być pośrednikiem pomiędzy użytkownikiem a działem obsługi klienta firmy hostingowej. No chyba, że jesteś ekspertem od serwerów i nie masz co robić (w sensie zamiast projektów wolisz mailować lub telefonować).

Brom napisał/a:

A jeszcze narazie (bo się spieszę) jedno tylko pytanko. Odnosnie nazwy działalnosci, lepiej sygnować się imieniem i nazwiskiem czy wymyślić jakąś nazwę? (Przykładowo jak htsz, który oferuje usługi na htsz.pl)? :)
O ile się nie mylę, to imię i nazwisko w nazwie firmy dopisywane jest z automatu, więc masz np. Twoja-Nazwa Imię Nazwisko. W sensie Twoja firma nazywa się tak jak Ty, ale możesz jej dodać również pseudonim / dodatkowy element rozpoznawczy w postaci nazwy własnej.
Ja htsz.pl porzuciłem już dawno na rzecz lepszej domeny weblove.pl ;-)
______________________________________________________
nie radzisz sobie? :arrow: pomoc indywidualna oraz blogi i strony na zamówienie
zapraszam do przewodnika po forum oraz grupy Blogger Polska! na fb

Think before you post™ | ^_^ na każdego posta znajdzie się riposta™

Jeżeli nasze posty pomogły rozwiązać Twoje problemy możesz odwdzięczyć się, udostępniając link do tego forum na swoim blogu, fanpejdżu lub stronie!
Nie zapomnij kliknąć
lubię to! na facebooku lub dodać do obserwowanych na google+. :^^:
 
  podziel się tym postem na:
Brom 
WordPress.Klub
vel. Kutwa


Zaproszone osoby: 3
Pomógł: 3 razy
Wiek: 24
Dołączył: 15 Mar 2006
Posty: 399
Miasto: Dom

Wysłany: 2014-10-21, 17:24   

Dzięki HTSZ. Twoje odpowiedzi wiele dały. A odnosnie sygnowania nazwa/nazwiskiem, chodzilo mi o to, czy na przyklad: Adam Adamowski - Tworzenie stron internetowych, czy np nazwa firmy: BadziewNET - Tworzenie stron internetowych jako nazwa strony :)
______________________________________________________
[you], nie czytaj moich postów, są bez sensu...
 
  podziel się tym postem na:
Lukem 
Blogowicz.Friend
Noot noot!


Imię: Łukasz
Pomógł: 89 razy
Wiek: 32
Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 1732
Miasto: Warszawa

Wysłany: 2014-10-22, 13:00   

Brom napisał/a:

A odnosnie sygnowania nazwa/nazwiskiem, chodzilo mi o to, czy na przyklad: Adam Adamowski - Tworzenie stron internetowych, czy np nazwa firmy: BadziewNET - Tworzenie stron internetowych jako nazwa strony


Osobiście wolę nazwę firmy doklejoną do imienia i nazwiska (sam tak mam), bez dodatków typu "tworzenie stron internetowych", np. BadziewNet Adam Kowalski. Wygląda to moim zdaniem lepiej.
______________________________________________________
:szok:

But we never gonna survive unless we get a little crazy...
 
  podziel się tym postem na:
Brom 
WordPress.Klub
vel. Kutwa


Zaproszone osoby: 3
Pomógł: 3 razy
Wiek: 24
Dołączył: 15 Mar 2006
Posty: 399
Miasto: Dom

Wysłany: 2014-10-23, 19:41   

Lukem napisał/a:

Osobiście wolę nazwę firmy doklejoną do imienia i nazwiska (sam tak mam), bez dodatków typu tworzenie stron internetowych, np. BadziewNet Adam Kowalski. Wygląda to moim zdaniem lepiej.


Stworzylem testowy design, sygnowane tylko nazwa firmy. Nie chciałbym tutaj wstawiać, mógłbym Ci Lukem podesłać na PW? Ofc celem opini, dawno sie tym nie zajmowalem, chcialbym aby ktoś jakby to nazwać... był moim mentorem na starcie w takich drobnych sprawach :)
______________________________________________________
[you], nie czytaj moich postów, są bez sensu...
 
  podziel się tym postem na:
Lukem 
Blogowicz.Friend
Noot noot!


Imię: Łukasz
Pomógł: 89 razy
Wiek: 32
Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 1732
Miasto: Warszawa

Wysłany: 2014-10-24, 08:36   

Z tym guru to nie przesadzajmy, ale podeślij. :) Pomogę, na ile będę mógł.
______________________________________________________
:szok:

But we never gonna survive unless we get a little crazy...
 
  podziel się tym postem na:
Wyświetl posty z ostatnich:   
::
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów. Zobacz szczegóły.
Nie możesz odpowiadać w tematach. Zobacz szczegóły.
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB & Weblove.pl © 2006-2018 Wrocław | modified by Przemo © 2003 phpBB Group.
skocz na górę   |  shoutbox
 
Dodaj na Facebooku:
Dodaj na Google+:


Zobacz także:


Szablony wordpress
kod zniżkowy -10% za licencję
w koszyku wpisz: Blogowicz
Wyszukaj na Blogowiczu:
snapchat blogowicz instagram blogowicz